tonight i'll dream nightmares.

the nightmare before christmas, har ni sett den någon gång? bara titeln säger allt för mig, tycker jag. visst, i år har jag varit ute i god tid med mitt julhandlande, jag har fått utöva lite kreativitet (syftar till en större del på min allra första målning som blev en julklapp) och så har det blivit uthärdligt ekonomiskt. inatt kommer jag inte kunna sova. jag kommer antingen drömma om att allting går snett på julafton, jag dör, nån i min närhet dör, jag får inga julklappar, alla julklappar försvinner eller att jultomten är pervers (då har jag beccas ironi att tacka). så, jag har lite att inte se fram emot, men, varför klagar jag egentligen? det händer bara en gång om året och inte tror jag att någon av mina farhågor kommer slå in, haha, varför sa jag så. alltså, paranoian har talat, nu ska jag övergå till steg 2.
vackert: vackert för mig är när små bitar av olika egenskaper och sådant som utger något/någons karaktär eller personlighet skapar något som man trivs med direkt. man vill inte ändra, inte tänka över, inte ta bort, inte lägga till och inte ignorera någonting av det som skapats. till exempel: en härlig sommarkväll. man har badat, hoppat på studsmattan, varit med vänner och familj och sola hela dagen och nu kan man känna lukten av grillat kött. männen håller i grillningen och kvinnorna i resten (det brukar ju bli så i alla fall, fast jag tycker det är skiiitkul att grilla). det börjar gå mot solnedgång och himlen färgas i solens nyanser, orange, rosa, lila, röd och dom dagliga, vita och blåa nyanserna. allting har hällts ihop och skapar ett lugn. det blir som massage för ögonen att titta upp på kvällen och rätt som det är flyger det förbi några småfåglar och kvittrar. myggen är inte i överflöd, man springer runt i shorts/kjol och en stor överdel och hjular på gräsmattan och hoppar på studsmattan tills benen inte orkar mer. man sitter och räknar myggbett med syskonen och några kompisar kommer som en oväntad överraskning över efter middagen. man cyklar iväg, handlar lite godis, sätter sig på en brygga vid hamnen och snackar. man plaskar med fötterna i vattenytan och det skapas ringar på vattnet. om inte detta är vackert så är nog inte något annat det heller.
jag pratar om hur man med alla sina sinnen kan upptäcka hur vackert det är runtomkring en. man behöver inte ens leta.
personer kan också vara vackra. då är vi åter igen tillbaka på "små bitar som sätts ihop och skapar just ordet, vacker."
alla kommer se och upptäcka det, alla kommer få känna det. vackerheten är i en obestämd form, bara du själv kan avgöra vad som är vackert, det är individuellt. men jag tycker att alla borde stanna upp någon gång ibland och bara se sig omkring. vad som kan finnas precis där du är kanske bara väntar på att bli upptäckt, hitta det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback